donderdag 5 april 2012

Gaëlle Garcia Diaz in bikini door waterpistool nat gespoten voor Sip-Well water reclame

 
Gaëlle Garcia Diaz in bikini door waterpistool nat gespoten voor Sip-Well water reclame

Naaktmodel Gaëlle Garcia Diaz maakt haar borst nat voor Sip-Well commercial.

Een sexy babe in bikini of badpak in je reclame verwerken om meer op te vallen. Het is niet echt het warme water uitvinden, maar de nieuwe spot van waterkoelspecialist Sip-Well zal zeker opvallen. Reden? Playboymodel Gaëlle Garcia Diaz maakt haar borsten nat. Letterlijk dan.

Gaëlle Garcia Diaz werd bekend als ‘lezeres van de maand’ en later als ‘lezeres van het jaar’ van de badpakkenspecial in P-Magazine. Sindsdien sierde ze ettelijke keren, in bikini of bloot, de cover van het magazine en die van zusterblad Ché.
 
Vorig jaar maakte Gaëlle Garcia Diaz haar meisjesdroom waar door de cover van Playboy te sieren.

Volgens ingewijden gaf Gaëlle Garcia Diaz Sip-Well een flinke boost, Gaelle is dan ook hot.
 
  Er zijn nog bedrijven die afzien van een multimediacampagne, die geen interactie opzoeken via Facebook en die geen wedstrijd met grote prijzen organiseren. Toch werkt basic marketing, ondervinden ondernemingen.

Dat goede marketing niet ingewikkeld hoeft te zijn, is een uitspraak die menig marketeer graag in de mond neemt. “De consument is intelligent, maar doe niet te gesofisticeerd”, bevestigt Vincent de Clippele, CEO van Nestlé Benelux en master marketeer bij Stima (de vroegere Stichting Marketing). “Cruciaal is dat de consument de zaken direct begrijpt. Bijvoorbeeld: je koopt drie tandenborstels en krijgt een vierde gratis.”

Drie bedrijven nemen die boodschap nogal letterlijk. Waterleverancier Sip-Well gebruikt schaamteloos sexy fotomodel Gaëlle Garcia Diaz in bikini die door een waterpistool natgespoten wordt, Nova geeft een boekje cadeau en meubelhandelaar Robert Mailleux spreekt zijn eigen spotjes in. Dat vormt de kern van hun marketing. “Deze campagnes zijn te eenvoudig. Je kunt ze amper ‘marketing’ noemen”, oordelen verschillende master marketeers streng. Maar simpele acties blijken te werken.

Sip-Well zet een sexy vrouw in bikini, Gaëlle Garcia Diaz,naast zijn waterkoeler

De campagne van Sip-Well lijkt een groot cliché: op de reclameaffiche staat een sexy dame, Gaëlle Garcia Diaz, naast een waterkoeler. Waarom? “Mensen vinden de smaak van water belangrijk en tappen graag water uit een koeler. Maar die boodschap is moeilijk over te brengen in reclame”, ondervindt marketingmanager Bart Vermeulen.
 
Toen de gewezen boekhouder en financieel analist van het bedrijf in 2008 de marketingafdeling ging leiden, besloot hij daar iets aan te doen. “We onderwierpen verschillende reclamebeelden aan een onderzoek. We zochten een beeld waartoe mensen zich aangetrokken voelden en dat aanzette tot dialoog.”

De respondenten werden het meest aangetrokken door een vrouwelijk model, het liefst in bikini of badpak,  dat hen aankijkt. Een man, baby of gezin gaf een lagere respons. Jaarlijks werd het marketingonderzoek herhaald, telkens met hetzelfde resultaat. Zo keek in 2011 gewezen Playboy, Ché en P-Magazine naaktmodel Gaëlle Garcia Diaz zwoel in de lens. De slagzin “Gaan we samen iets drinken?” (FR: “On prend un verre ensemble?”) moet de consument aanzetten tot het testen van het product gedurende veertien dagen.

De resultaten van de reclame campagne met Gaëlle Garcia Diaz ogen mooi. De website, die gemiddeld 4000 tot 5000 bezoekers per maand trekt, lokte tijdens de campagne in het voorjaar van 2011 tussen 10.000 en 15.000 bezoekers. Er werden 300 tot 400 nieuwe klanten geworven. De omzet klom van 14,8 naar 17,3 miljoen euro tussen 2009 en 2011.

Hoewel sommige marketingdeskundigen ook kritisch zijn, Vincent de Clippele oordeelt: “Ik zeg toch ‘nee’ tegen dit soort marketing. Wat is de echte boodschap van het merk? Ik zie geen verband tussen een glas water en iets gaan drinken met deze vrouw. Op kantoor lopen geen sexy halfblote vrouwen. De boodschap zou anders moeten zijn: fris water op kantoor, met collega’s, of water in een handomdraai.”
 
Toch blijkt maar weer eens, dat basic marketing met een mooi Vlaamse vrouw werkt. Ondanks het kritische oordeel van sommige zogenaamde 'deskundigen' was de reclame campagne met in de hoofdrol JIM presentatrice Gaëlle Garcia Diaz een groot succes.